Volejte zdarma

800 Reklam

Nejprve vytočíte 800
a pak podle písmen na
svém telefonu 735536

Co musí reklama splňovat, aby byla dokonale funkční? Z jakých elementů se reklama skládá a na co nesmíme zapomenout?

Jak reklama funguje

01.03.2011 - Infotexty

Když se budeme ptát, jak vlastně světelná reklama působí na lidi, přijdeme na to, že není velký rozdíl mezi reklamou světelnou a reklamou v televizi nebo v novinách. Působení každé z těchto jmenovaných reklam prochází dvěma základními fázemi. V první fázi je nutné upoutat pozornost a v druhé fázi pak můžeme předat sdělení. Podívejme se teď blíže na to, jak tento proces funguje u světelných reklam.

Jak upoutat?

K upoutání pozornosti se nejčastěji používá něco neobvyklého. V oblasti světelné reklamy může být tím neobvyklým, co upoutává, barevnost reklamy. Jasné barvy jsou dobře vidět a navíc máme v dnešní době k dispozici i celou řadu výrazných reflexních barev. Takové výstřední barvy se však mohou dostávat do konfliktu s poselstvím reklamy, které velmi často sděluje také solidnost firmy, a tak se musíme poohlédnout po jiných způsobech jak upoutat. Nezoufejte, máme k dispozici celou řadu zajímavých materiálů, které dobře upoutávají pozornost. Materiály typu měď, leštěná nebo kartáčovaná mosaz, nerezový plech, zvláště pak s vysokým leskem, jsou přímo předurčeny k tomu, aby buď svým leskem, nebo ušlechtilým vzhledem přitahovaly naše pohledy.

Další možnost jak upoutat pozornost nám napovídá sám název oboru - světelné reklamy - a tou možností je osvětlení reklam. Za šera a za tmy je pozornost lidí světlem reklamy přímo přitahována. Spousta lidí chodí ráno za tmy do práce, večer se vrací za tmy z práce, jezdí v noci autem nebo žijí nočním životem. Všichni tito lidé si všimnou Vaší světelné reklamy.

V neposlední řadě hraje svoji roli také umístění reklamy. Pokud bude reklama někde zastrčená nebo bude ve shluku několika dalších reklam, pak těžko vynikne a upoutá naši pozornost. Reklama musí být umístěna tak, abychom ji měli přímo na očích a nemuseli ji očima pracně hledat. Proto se snažíme umísťovat reklamu ne příliš vysoko (z pohledu těch, kteří se na reklamu budou dívat), ne příliš do boku, ale nejlépe přímo před oči a dbáme na to, aby reklama měla okolo sebe náležitý prostor pro vyniknutí.

Ještě existuje jeden způsob jak zdůraznit svou reklamu - a tím je velikost reklamy. Je samozřejmé, že pokud bude někde dvacet malých reklam a jedna velká, více vynikne ta velká. Při práci s velikostí však musíme dávat pozor, aby reklama byla vždy dobře čitelná a mohla předávat své poselství.

Jak sdělovat?

Podle sdělovaného poselství můžeme reklamy rozdělit do tří základních typů. Prvním typem jsou reklamy orientační, které říkají: „Hledáte nás? Tady jsme!” Sem patří především označení firem, obchodů, restaurací atd. Druhým typem jsou reklamy, které se snaží podpořit znalost nějaké značky a říkají: „Haló, to jsme my, firma XY, nás přeci znáte, a až nás budete potřebovat, tak si na nás určitě vzpomenete.” To jsou třeba světelné nápisy okolo pražské magistrály, kde se představuje celá řada předních firem. Třetím typem jsou reklamy, které přinášejí už nějaké komplikovanější sdělení: „Tady sídlí krejčí Nitka. Šijeme pánskou i dámskou konfekci a jsme tu pro vás každý den od pondělka do pátku od osmi od rána do šesti do večera. Jistě budete spokojeni.” Tyto reklamy již obsahují menší či větší množství pomocných textů, které nám sdělují požadované informace. Ke každému z těchto typů je nutné přistupovat individuálně.

U reklamy hraje velkou roli její vnější vzhled. Vzhled je tím prvním, co na nás působí, a ať se nám to líbí či nelíbí, je součástí předávaného sdělení. Reklama, která vybledla, oprýskává, nemá fungující osvětlení nebo se úplně rozpadá, nepůsobí vůbec dobře, naopak působí negativním dojmem. Proto je důležité dbát na to, aby reklama byla precizně vyrobena, aby se nepoužívaly nekvalitní materiály a aby byla zajištěna její trvanlivost. Současně je potřeba pečovat o vzhled reklamy, umýt případnou špínu a nenechat reklamu pokrýt pavučinami. Jakékoli nedostatky je třeba neprodleně odstranit, a pokud to nelze, pak je lepší odstranit celou reklamu, aby nevyvolávala špatný dojem.

Vnější vzhled může pomoci pozitivně také při sdělování poselství. Kvalitní zpracování, ušlechtilé kovy (měď, mosaz, nerezový plech), kvalitní osvětlení, to vše jsou znaky, které sdělují poselství solidnosti, tradice a kvality příslušné firmy či produktu.

Pro sdělování poselství je velmi důležitá čitelnost reklamy. Při volbě typů a velikostí písma, obrázků, barev a uspořádání textů a obrázků musíme dbát na to, aby reklama byla přehledná a dobře čitelná, protože jen tak může plně předávat své poselství.